Nieuwe Volkswagen Caddy

Nieuwe Volkswagen Caddy

De nieuwe Caddy arriveert eind dit jaar op de Nederlandse markt, terwijl de verlengde Caddy Maxi begin 2021 volgt. Ja, over een jaar dus pas. Dat betekent een flink staaltje geduld uitoefenen. De personenversie laat importeur Pon wegens gebrek aan belangstelling bij Nederlandse klanten (en door nieuwe regels ook taxibedrijven) voor wat hij is; alleen de bestelauto zal hier nog worden gevoerd. Belangrijk is dat de nieuwe Caddy echt een compleet nieuwe auto is geworden en geen update van de huidige versie, die teruggrijpt naar generatie 3, die in 2003 verscheen.

MQB
De Caddy staat op het MQB-platform waarop ook de nieuwe Golf rust. De voorwielophanging is identiek, hoewel verstevigd; achter is er opnieuw een starre as geplaatst. Waarom? “Dat is hier de beste, want meest robuuste constructie”, verklaart een technicus desgevraagd. “Wel zijn de bladveren vervangen voor schroefveren, wat beduidend meer comfort oplevert. We weten dat de Caddy juist op dit punt tekortschoot, dus dat hebben we aangepakt. Een onafhankelijke ophanging achter bleek sowieso te duur en verder kun je alleen bij een starre as achteraan een inrit creëren voor rolstoelers – voor ons een groeimarkt.” In de flitsende presentatie wordt er met geen woord over gerept. “Onderstellen zijn niet sexy, het draait om connectiviteit.” Dat is niet teveel gezegd; de Caddy beweegt zich ook hier op Golf-niveau. Er is een indrukwekkende hoeveelheid assistentiesystemen beschikbaar. Zeg maar gerust alle denkbare middelen om veilig van A naar B te komen.

DRAADLOOS
Het interieur is volledig nieuw, met een fraai nieuw dashboard. De ‘Innovasion-cockpit’ noemt VW het. Opvallend is het wagenbrede bergvak direct onder de voorruit, met wel een heel gladde afwerking. Spullen gaan daar bij de eerste bocht met flinke snelheid uitvliegen, zo mag je vrezen. Er is keuze uit een gewoon en een digitaal instrumentarium en voor het eerst is Wireless App Connect mogelijk, draadloos Apple CarPlay. Op een groot, centraal display kun je met auto-eigen ‘apps’ de instellingen en bediening regelen, waarbij je ze net als op je smartphone naar eigen inzicht kunt indelen. Ook een Siri-achtige stembediening is mogelijk (“Hallo Volkswagen”). Opvallend is dat de bediening van de verlichting op een hoog geplaatst paneel (naast het instrumentarium) met tiptoetsen plaatsvindt.

GROTER
Als laadvolumes worden in de persinformatie de waarden van 3,3 respectievelijk 4,0 m3, gecommuniceerd voor de Caddy en Caddy Maxi, maar tijdens de presentatie werden 3,1 respectievelijk 3,7 m3 genoemd en bij navraag ook bevestigd. “Het is afhankelijk van de gekozen meetmethode”, zo luidde de verklaring. Hoe dan ook: best een groot verschil. In het laatste geval zijn beide versies een gevoelig slagje kleiner dan de Berlingo en consorten; de Caddy Maxi kan wel een verbrede schuifdeur in de strijd werpen waar een europallet doorheen kan. 
De totale afmetingen zijn allemaal iets toegenomen, zowel van exterieur als interieur: 93 mm langer, 73 mm meer wielbasis, 62 mm hoger, laadruimte + 50 mm, tussen de wielkasten + 60 mm en een met 51 mm verbrede doorgang achter. Daardoor moet er nu een europallet overdwars achterin te parkeren zijn. Voor de Caddy Maxi geldt een met 215 mm toegenomen wielbasis, die geheel ten goede komt aan de laadlengte. De Caddy Maxi is onderhand 4.853 mm lang geworden – best een lap auto! De Caddy meet 4.501 mm. 

WEL AARDGAS, GEEN EV
De motoren zijn de bekende, voor de gelegenheid vernieuwde 2.0 TDI’s van 75 tot 122 pk en een 1.5 TGI (benzine/aardgas) met 130 pk. VW belooft een gemiddelde verlaging van het verbruik van 12 procent. Als resultaat van ‘Twindosing’, dat is een tweefasen-inspuiting van AdBlue, zou er een ‘significante reductie’ van de NOx-emissie zijn gerealiseerd. Alle Caddy’s hebben standaard een 6-bak, de 122 pk-versie is er ook met een DSG7-automaat; optioneel is er een 4Motion met 6-bak. 
En een elektrische Caddy? Neen, die komt er niet. De rol van elektrische bestelauto zal in de toekomst gespeeld worden door de I.D. BUZZ, op dezelfde manier waarop de I.D. 3 het EV-equivalent is van de Golf. Wel is de Caddy als plug-in hybride aangekondigd. Maar goed, dat gaat allemaal nog erg lang duren. Als gezegd: de Caddy zelf komt pas eind dit jaar. Tot die tijd is het vast aangenaam winkelen voor uitzwaai-versies van de actuele Caddy…

Paul Göbel

Eigenaar PG Lease

Laat een reactie achter